Gå direkt till sidans innehåll
Nyckeltal MSL. 11

Självfinansieringsgrad livsmedelskontroll

Nyckeltalet visar förhållandet mellan tillsynsavgifter och kostnaden för att bedriva livsmedelskontroll.

Självfinansieringsgrad livsmedelskontroll

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholm

2008

72

1

Stockholm

2009

84

2

Stockholm

2010

85

3

Stockholm

2011

84

4

Stockholm

2012

83

5

Stockholm

2013

86

6

Stockholm

2014

87

7

Stockholm

2015

86

8

Stockholm

2016

89

9

Stockholm

2017

85

10

Stockholm

2018

81

11

Stockholm

2019

82

12

Stockholm

2020

82

13

Stockholm

2021

114

14

Stockholm

2022

87

15

Stockholm

2023

70

Kommentar

Stockholm

2014: Låga personalkostnader
2016: Många extra ord.kontroller, lågt antal årsarbetare.
2020: Självfinansieringsgraden för miljöbalken och livsmedelskontrollen var högre än budgeterat. Det beror på lägre personalkostnader (vakanser, VAB mm) samt den statliga ersättningen kopplad till trängseltillsyn, som utfördes främst med befintlig personal.
2021: Självfinansieringsgrad för livsmedelskontrollen var högre än budgeterat. Det beror på lägre kostnader för ordinarie tillsynspersonal, lägre kostnader för utbildning och konferens samt den statliga ersättningen kopplad till trängseltillsyn, som delvis utfördes med befintlig personal. Mycket lägre kundförluster än budgeterat har också en positiv påverkan på självfinansieringsgraden.
2022: Utfallet för självfinansieringsgraden för livsmedelskontrollen blev högre än budgeterat och förklaras av ytterligare statliga medel för trängseltillsyn med 13,9 mnkr.
2023: Lägre självfinansieringsgrad till följd av att bidrag för trängseltillsyn inte längre ges i kombination med att arbetat med övergång till efterhandsdebitering minskad debiteringsgraden.

Uppdaterad: 2024-08-29