Gå direkt till sidans innehåll
Nyckeltal MSL. 11

Självfinansieringsgrad livsmedelskontroll

Nyckeltalet visar förhållandet mellan tillsynsavgifter och kostnaden för att bedriva livsmedelskontroll.

Självfinansieringsgrad livsmedelskontroll

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) År

0

Medel

 69

2023

1

Median

 69

2023

2

Botkyrka

 50

2023

3

Danderyd

 100

2023

4

Ekerö

 105

2023

5

Huddinge

 82

2023

6

Järfälla

 52

2023

7

Lidingö

 58

2023

8

Nacka

 68

2023

9

Norrtälje

 70

2022

10

Nykvarn

 20

2023

11

Salem

 43

2018

12

Sigtuna

 56

2023

13

Sollentuna

 64

2023

14

Solna

 88

2023

15

Stockholm

 70

2023

16

Sundbyberg

 95

2023

17

Södertälje

 63

2023

18

Södertörn

 85

2022

19

Södra Roslagen

 72

2023

20

Upplands Väsby

 75

2023

21

Upplands-Bro

 91

2022

22

Vallentuna

 89

2022

23

Värmdö

 79

2023

24

Österåker

 41

2023

Kommentar

Stockholm

2014: Låga personalkostnader
2016: Många extra ord.kontroller, lågt antal årsarbetare.
2020: Självfinansieringsgraden för miljöbalken och livsmedelskontrollen var högre än budgeterat. Det beror på lägre personalkostnader (vakanser, VAB mm) samt den statliga ersättningen kopplad till trängseltillsyn, som utfördes främst med befintlig personal.
2021: Självfinansieringsgrad för livsmedelskontrollen var högre än budgeterat. Det beror på lägre kostnader för ordinarie tillsynspersonal, lägre kostnader för utbildning och konferens samt den statliga ersättningen kopplad till trängseltillsyn, som delvis utfördes med befintlig personal. Mycket lägre kundförluster än budgeterat har också en positiv påverkan på självfinansieringsgraden.
2022: Utfallet för självfinansieringsgraden för livsmedelskontrollen blev högre än budgeterat och förklaras av ytterligare statliga medel för trängseltillsyn med 13,9 mnkr.
2023: Lägre självfinansieringsgrad till följd av att bidrag för trängseltillsyn inte längre ges i kombination med att arbetat med övergång till efterhandsdebitering minskad debiteringsgraden.

Uppdaterad: 2024-08-29