Nyckeltalet visar hur stor andel av miljöbalkstillsynen som är intäktsfinansierad samt är underlag för verksamhetsutveckling.
Självfinansieringsgraden påverkas av många olika faktorer såsom omorganisation av verksamheten, personalens sjukfrånvaro, ändrade definitioner av nyckeltalet samt nivån på timtaxa. Undvik därför jämförelse mellan miljökontor.
Självfinansieringsgrad miljöbalkstillsyn
Rad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | År |
---|---|---|---|
0 |
54 |
2023 |
|
1 |
51 |
2023 |
|
2 |
50 |
2023 |
|
3 |
24 |
2021 |
|
4 |
56 |
2023 |
|
5 |
76 |
2023 |
|
6 |
51 |
2023 |
|
7 |
41 |
2023 |
|
8 |
43 |
2023 |
|
9 |
51 |
2022 |
|
10 |
20 |
2023 |
|
11 |
54 |
2020 |
|
12 |
39 |
2023 |
|
13 |
53 |
2023 |
|
14 |
95 |
2023 |
|
15 |
66 |
2023 |
|
16 |
50 |
2023 |
|
17 |
62 |
2023 |
|
18 |
56 |
2022 |
|
19 |
53 |
2023 |
|
20 |
36 |
2023 |
|
21 |
50 |
2022 |
|
22 |
38 |
2022 |
|
23 |
77 |
2023 |
|
24 |
51 |
2023 |
Kommentar
Stockholm
2015: Ökningen för 2015 beror på effektivisering av handläggning av bostadsklagomål/allmänna missförhållande som resulterade i högre debiteringsgrad samt på större andel debiterbara timmar av totala tillsynstiden. Därutöver inkom fler anmälningar och ansökningar (värmepumpar, skolor, förskolor och hygienverksamheter) än budgeterat.
2020: Självfinansieringsgraden för miljöbalken och livsmedelskontrollen var högre än budgeterat. Det beror på lägre personalkostnader (vakanser, VAB mm) samt den statliga ersättningen kopplad till trängseltillsyn, som utfördes främst med befintlig personal.
2021: Självfinansieringsgraden för miljöbalken var något lägre än budgeterat på grund av lägre tillsynsintäkter beroende på personalomsättning, vissa uppskjutna inspektioner som en följd av pandemin och arbetet med införande av det uppgraderade verksamhetssystemet. Intäktstappet balanseras med ersättning för trängseltillsyn (7,4 mnkr) och högre intäkter från badvattenprovtagning på grund av många omprover.
2022: Fortsatt lägre självfinansiering inom miljöbalken samt i förhållande till budgeterad nivå.