Gå direkt till sidans innehåll
Nyckeltal MSL. 10

Självfinansieringsgrad miljöbalkstillsyn

Nyckeltalet visar hur stor andel av miljöbalkstillsynen som är intäktsfinansierad samt är underlag för verksamhetsutveckling.
Självfinansieringsgraden påverkas av många olika faktorer såsom omorganisation av verksamheten, personalens sjukfrånvaro, ändrade definitioner av nyckeltalet samt nivån på timtaxa. Undvik därför jämförelse mellan miljökontor.

Självfinansieringsgrad miljöbalkstillsyn

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) År

0

Medel

 53

2024

1

Median

 55

2024

2

Botkyrka

 55

2024

3

Danderyd

 24

2021

4

Ekerö

 60

2024

5

Huddinge

 73

2024

6

Järfälla

 55

2024

7

Lidingö

 41

2024

8

Nacka

 41

2024

9

Norrtälje

 55

2024

10

Nykvarn

 45

2024

11

Salem

 54

2020

12

Sigtuna

 39

2023

13

Sollentuna

 50

2024

14

Solna

 58

2024

15

Stockholm

 67

2024

16

Sundbyberg

 45

2024

17

Södertälje

 57

2024

18

Södertörn

 56

2022

19

Södra Roslagen

 53

2024

20

Upplands Väsby

 36

2023

21

Upplands-Bro

 50

2022

22

Vallentuna

 21

2024

23

Värmdö

 70

2024

24

Österåker

 49

2024

Kommentar

Stockholm

2015: Ökningen för 2015 beror på effektivisering av handläggning av bostadsklagomål/allmänna missförhållande som resulterade i högre debiteringsgrad samt på större andel debiterbara timmar av totala tillsynstiden. Därutöver inkom fler anmälningar och ansökningar (värmepumpar, skolor, förskolor och hygienverksamheter) än budgeterat.
2020: Självfinansieringsgraden för miljöbalken och livsmedelskontrollen var högre än budgeterat. Det beror på lägre personalkostnader (vakanser, VAB mm) samt den statliga ersättningen kopplad till trängseltillsyn, som utfördes främst med befintlig personal.
2021: Självfinansieringsgraden för miljöbalken var något lägre än budgeterat på grund av lägre tillsynsintäkter beroende på personalomsättning, vissa uppskjutna inspektioner som en följd av pandemin och arbetet med införande av det uppgraderade verksamhetssystemet. Intäktstappet balanseras med ersättning för trängseltillsyn (7,4 mnkr) och högre intäkter från badvattenprovtagning på grund av många omprover.
2022: Fortsatt lägre självfinansiering inom miljöbalken samt i förhållande till budgeterad nivå.

Uppdaterad: 2025-04-07