Nyckeltalet visar total tillsynsintäkt inom livsmedelskontrollen, per årsarbetskraft.
Med årsarbetskraft menas antal anställda personer omräknat till heltidsarbeten.
Intäkt för livsmedelskontroll, per årsarbetskraft
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde |
---|---|---|---|
0 |
Stockholm |
2008 |
683000 |
1 |
Stockholm |
2009 |
795000 |
2 |
Stockholm |
2010 |
800000 |
3 |
Stockholm |
2011 |
785000 |
4 |
Stockholm |
2012 |
803000 |
5 |
Stockholm |
2013 |
870000 |
6 |
Stockholm |
2014 |
934000 |
7 |
Stockholm |
2015 |
881000 |
8 |
Stockholm |
2016 |
962000 |
9 |
Stockholm |
2017 |
887000 |
10 |
Stockholm |
2018 |
906000 |
11 |
Stockholm |
2019 |
985000 |
12 |
Stockholm |
2020 |
1070000 |
13 |
Stockholm |
2021 |
1390000 |
14 |
Stockholm |
2022 |
1230000 |
15 |
Stockholm |
2023 |
971000 |
Kommentar
Stockholm
2011: omklassificering av objekten -> lägre intäkter 2011
2014: Ökningen för livsmedelskontrollen under 2014 beror på effektiviseringar i handläggningsprocesserna samt lågt antal årsarbetare som inte avspeglar det verkliga personalbehovet.
2016: Det höga beloppet beror på lågt antal årsarbetare som inte avspeglar det verkliga personalbehovet.
2017: Antal årsarbetare ligger på en mer "normal" nivå
2020: Inklusive den statliga ersättningen för trängseltillsyn (16 mnkr). Åa för trängseltillsyn ingår i det totala antalet ab åa (dock lågt antal årsarbetskrafter för ordinarie tillsyn pga. vakanser, VAB mm)
2021: Inklusive den statliga ersättningen för trängseltillsyn (41 mnkr)
2022: Inklusive den statliga ersättningen med 13,9 mnkr. Färre planerade kontroller har utförts, med anledning av övergången till ny riskmodell som införs 2024. Livsmedelskontrollen har även helt gått över till efterhandsdebitering.
2023: Statligt bidrag för trängseltillsyn fås inte längre i kombination med att övergång till efterhandsdebitering minskat antalet debiterbara timmar.