Nyckeltal för miljökontoren
- ett verktyg i verksamhetsutvecklingen
Nyckeltalet visar antal årsarbetskrafter (antal anställda personer omräknat till heltidsarbeten) som ägnats åt miljöbalkstillsyn.
Inspektörer för miljöbalkstillsyn, årsarbetskrafter
Mätområde | Datum | Värde (åa) |
---|---|---|
Medel | 2008 | 11,3 |
Medel | 2009 | 10,9 |
Medel | 2010 | 11,2 |
Medel | 2011 | 10,7 |
Medel | 2012 | 10,3 |
Medel | 2013 | 10,5 |
Medel | 2014 | 11,3 |
Medel | 2015 | 12,0 |
Medel | 2016 | 12,2 |
Medel | 2017 | 12,5 |
Medel | 2018 | 12,7 |
Median | 2008 | 6,9 |
Median | 2009 | 6,9 |
Median | 2010 | 7,3 |
Median | 2011 | 6,8 |
Median | 2012 | 6,6 |
Median | 2013 | 7,0 |
Median | 2014 | 7,5 |
Median | 2015 | 8,3 |
Median | 2016 | 8,1 |
Median | 2017 | 8,6 |
Median | 2018 | 9,0 |
Botkyrka | 2008 | 5,0 |
Botkyrka | 2009 | 4,3 |
Botkyrka | 2010 | 4,4 |
Botkyrka | 2011 | 5,0 |
Botkyrka | 2012 | 3,5 |
Botkyrka | 2013 | 6,1 |
Botkyrka | 2014 | 5,1 |
Botkyrka | 2015 | 7,0 |
Botkyrka | 2016 | 7,3 |
Botkyrka | 2017 | 9,9 |
Botkyrka | 2018 | 10,6 |
Danderyd | 2012 | 2,1 |
Danderyd | 2013 | 2,7 |
Danderyd | 2014 | 4,0 |
Danderyd | 2015 | 3,6 |
Danderyd | 2016 | 4,9 |
Danderyd | 2017 | 4,8 |
Danderyd | 2018 | 4,8 |
Ekerö | 2017 | 6,0 |
Ekerö | 2018 | 6,3 |
Huddinge | 2011 | 5,6 |
Huddinge | 2013 | 6,0 |
Huddinge | 2014 | 7,1 |
Huddinge | 2016 | 9,7 |
Huddinge | 2017 | 12,5 |
Huddinge | 2018 | 13,1 |
Järfälla | 2008 | 6,9 |
Järfälla | 2010 | 7,2 |
Järfälla | 2011 | 6,5 |
Järfälla | 2012 | 7,0 |
Järfälla | 2013 | 7,4 |
Järfälla | 2014 | 7,7 |
Järfälla | 2015 | 8,5 |
Järfälla | 2016 | 10,5 |
Järfälla | 2017 | 11,8 |
Järfälla | 2018 | 11,6 |
Lidingö | 2010 | 5,2 |
Lidingö | 2011 | 5,9 |
Lidingö | 2013 | 7,0 |
Lidingö | 2014 | 7,0 |
Lidingö | 2015 | 7,1 |
Lidingö | 2016 | 7,1 |
Lidingö | 2017 | 6,2 |
Lidingö | 2018 | 5,4 |
Nacka | 2008 | 6,9 |
Nacka | 2009 | 7,4 |
Nacka | 2010 | 7,4 |
Nacka | 2011 | 7,2 |
Nacka | 2012 | 6,6 |
Nacka | 2013 | 7,8 |
Nacka | 2014 | 8,5 |
Nacka | 2015 | 8,5 |
Nacka | 2016 | 8,5 |
Nacka | 2017 | 8,0 |
Nacka | 2018 | 9,1 |
Norrtälje | 2008 | 13,2 |
Norrtälje | 2009 | 11,0 |
Norrtälje | 2010 | 9,6 |
Norrtälje | 2011 | 8,9 |
Norrtälje | 2012 | 10,5 |
Norrtälje | 2013 | 13,0 |
Norrtälje | 2014 | 15,9 |
Norrtälje | 2015 | 15,9 |
Norrtälje | 2016 | 16,7 |
Norrtälje | 2017 | 24,0 |
Norrtälje | 2018 | 18,7 |
Nykvarn | 2016 | 1,4 |
Nykvarn | 2017 | 1,5 |
Nykvarn | 2018 | 2,3 |
Salem | 2017 | 1,5 |
Salem | 2018 | 1,5 |
Sigtuna | 2008 | 5,8 |
Sigtuna | 2009 | 6,5 |
Sigtuna | 2010 | 6,9 |
Sigtuna | 2011 | 7,9 |
Sigtuna | 2012 | 8,3 |
Sigtuna | 2013 | 8,1 |
Sigtuna | 2014 | 8,7 |
Sigtuna | 2015 | 8,6 |
Sigtuna | 2016 | 11,0 |
Sigtuna | 2017 | 10,2 |
Sigtuna | 2018 | 9,7 |
Sollentuna | 2008 | 4,0 |
Sollentuna | 2009 | 4,0 |
Sollentuna | 2010 | 4,6 |
Sollentuna | 2011 | 5,2 |
Sollentuna | 2012 | 5,3 |
Sollentuna | 2013 | 5,3 |
Sollentuna | 2014 | 5,3 |
Sollentuna | 2015 | 4,7 |
Sollentuna | 2016 | 6,7 |
Sollentuna | 2017 | 7,2 |
Sollentuna | 2018 | 8,0 |
Solna | 2008 | 7,5 |
Solna | 2009 | 7,3 |
Solna | 2010 | 9,4 |
Solna | 2011 | 8,1 |
Solna | 2012 | 7,2 |
Solna | 2014 | 8,2 |
Solna | 2015 | 8,3 |
Solna | 2017 | 9,1 |
Solna | 2018 | 8,9 |
Stockholm | 2008 | 52,0 |
Stockholm | 2009 | 52,0 |
Stockholm | 2010 | 53,0 |
Stockholm | 2011 | 52,0 |
Stockholm | 2012 | 56,5 |
Stockholm | 2013 | 52,8 |
Stockholm | 2014 | 60,5 |
Stockholm | 2015 | 63,0 |
Stockholm | 2016 | 64,1 |
Stockholm | 2017 | 61,7 |
Stockholm | 2018 | 64,0 |
Sundbyberg | 2008 | 2,0 |
Sundbyberg | 2009 | 2,2 |
Sundbyberg | 2012 | 2,6 |
Sundbyberg | 2013 | 2,4 |
Sundbyberg | 2014 | 3,0 |
Sundbyberg | 2015 | 4,0 |
Sundbyberg | 2016 | 4,8 |
Sundbyberg | 2017 | 4,9 |
Sundbyberg | 2018 | 4,0 |
Södertälje | 2010 | 12,8 |
Södertälje | 2011 | 14,0 |
Södertälje | 2012 | 13,8 |
Södertälje | 2013 | 12,9 |
Södertälje | 2014 | 14,3 |
Södertälje | 2015 | 14,0 |
Södertälje | 2016 | 13,9 |
Södertälje | 2017 | 14,3 |
Södertälje | 2018 | 14,7 |
Södertörn | 2008 | 14,8 |
Södertörn | 2009 | 13,3 |
Södertörn | 2010 | 13,8 |
Södertörn | 2011 | 18,3 |
Södertörn | 2012 | 22,4 |
Södertörn | 2013 | 26,0 |
Södertörn | 2014 | 25,2 |
Södertörn | 2015 | 22,4 |
Södertörn | 2016 | 23,0 |
Södertörn | 2017 | 26,0 |
Södertörn | 2018 | 28,0 |
Södra Roslagen | 2007 | 12,2 |
Södra Roslagen | 2008 | 14,1 |
Södra Roslagen | 2009 | 12,8 |
Södra Roslagen | 2010 | 12,5 |
Södra Roslagen | 2011 | 12,3 |
Södra Roslagen | 2012 | 8,9 |
Södra Roslagen | 2013 | 8,7 |
Södra Roslagen | 2014 | 8,1 |
Södra Roslagen | 2015 | 7,7 |
Södra Roslagen | 2016 | 7,7 |
Södra Roslagen | 2017 | 9,1 |
Södra Roslagen | 2018 | 8,8 |
Upplands Väsby | 2011 | 4,0 |
Upplands Väsby | 2012 | 5,0 |
Upplands Väsby | 2013 | 5,0 |
Upplands Väsby | 2014 | 7,3 |
Upplands Väsby | 2015 | 9,0 |
Upplands Väsby | 2016 | 9,0 |
Upplands Väsby | 2018 | 10,4 |
Upplands-Bro | 2012 | 5,0 |
Upplands-Bro | 2013 | 5,0 |
Upplands-Bro | 2014 | 4,7 |
Upplands-Bro | 2015 | 4,7 |
Upplands-Bro | 2016 | 5,2 |
Upplands-Bro | 2017 | 6,2 |
Upplands-Bro | 2018 | 6,3 |
Vallentuna | 2008 | 3,2 |
Vallentuna | 2009 | 4,4 |
Vallentuna | 2010 | 5,3 |
Vallentuna | 2011 | 5,9 |
Vallentuna | 2012 | 5,9 |
Vallentuna | 2013 | 5,3 |
Vallentuna | 2014 | 4,0 |
Vallentuna | 2015 | 6,8 |
Vallentuna | 2016 | 6,8 |
Vallentuna | 2017 | 6,9 |
Vallentuna | 2018 | 7,9 |
Värmdö | 2013 | 13,0 |
Värmdö | 2014 | 16,0 |
Värmdö | 2015 | 18,0 |
Värmdö | 2016 | 19,5 |
Värmdö | 2017 | 26,0 |
Värmdö | 2018 | 23,5 |
Österåker | 2009 | 5,2 |
Österåker | 2010 | 5,1 |
Österåker | 2011 | 4,8 |
Österåker | 2012 | 4,4 |
Österåker | 2013 | 4,5 |
Österåker | 2014 | 5,8 |
Österåker | 2015 | 5,8 |
Österåker | 2016 | 5,8 |
Österåker | 2017 | 6,2 |
Österåker | 2018 | 6,7 |
Diagrammet visar medelvärde för de kommuner som rapporterat data. Kommentarerna utgår från inrapporterad data till och med 2018.
Det genomsnittliga antalet årsarbetare för miljöbalkstillsynen (MB) har varit ganska konstant under perioden 2008-2014 men ökade under 2015-2017. År 2018 var det genomsnittliga antalet årsarbetare 12,7.
Den mindre ökningen av antal årsarbetskrafter (åa) under 2015 kan bero på förtydligande av definitionen om hur man uträknar nyckeltalet och i variationen i sammansättningen av miljökontor som rapporterar.
Här beskrivs hur nyckeltalen definieras och beräknas.